מוקד תמיכה טכנית: 03-5317000 , 9392*
שיבוץ החדרים אינו סופי. יש להתעדכן בשיבוץ הקורסים סמוך לפתיחת שנת הלימודים.
תאריך עדכון : 01/09/2025 15:05:31

אתיקה ושינוי אקלים 31149-01
Climate Change Ethics
מרצה: ד"ר דן ברא"ז

תאור הקורס

גזי חממה שנפלטים על ידי בני אדם בהווה צפויים לשנות לרעה את האקלים שבו נחיה אנחנו ודורות עתידיים. עובדה זו מציבה בפנינו אתגרים מוסריים מורכבים. בקורס זה נרכוש כלים לעיון בסוגיות אתיות אקלימיות דרך עיון בכמה סוגיות מרכזיות ומאתגרות. 

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה

ידע

בסוף הקורס תדעו:
1. מהו שינוי האקלים מעשה ידי אדם מהן ההשפעות הצפויות של שינוי האקלים ואיפה אפשר למצוא מידע מהימן בנוגע לשינויי האקלים. 

2. מדוע שינוי האקלים הוא נושא שחשוב לעסוק בו מבחינה מוסרית. 

3. מהן כמה מהסוגיות המרכזיות באתיקת אקלים ואלו עמדות ישנן בנוגע לסוגיות השונות. 

מיומנויות

הקורס יעזור לכם לשפר את המיומנויות הבאות: 
1. יכולת הקריאה וההבנה של מאמרים בפילוסופיה אנליטית (באנגלית).

2. דיון ביקורתי ומסודר בטיעונים על ידי פירוק הטיעון להנחות ומסקנה. 

3. להשתמש בדוגמאות דמיוניות על מנת לבחון עקרונות מוסריים. 

4. להבחין בין טענות נורמטיביות לעומת אמפיריות. 

 

למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים

הקורס הינו קורס מתוקשב. כל יחידה מורכבת מארבעה רכיבים: קטע קריאה או צפייה + הרצאה מוקלטת קצרה + שאלות סגורות על ההרצאה + תרגול באמצעות בינה מלאכותית. 

 

מס'
השיעור
נושא השיעור למידה פעילה קריאה/צפיה נדרשת הערכה תהליכתית/מעצבת
1 מהי אתיקת אקלים והיכן נמצא מידע אמין על שיני האקלים יומן צפייה בהרצאות מעלה וחצי שני סרטונים מפרויקט ״מעלה וחצי״  
2 מהי אתיקת אקלים והיכן נמצא מידע אמין על שיני האקלים בדיקת טענות אמפיריות בדו"חות IPCC סיכום למקבלי החלטות בדו״ח IPCC AR6 WG1  
3 הפרדה בין טענות אמפיריות לטענות נורמטיביות

הפרדה בין טענות אמפיריות לטענות נורמטיביות

ללא  
4 אי ודאות יישום עקרון על דוגמה ממשית Broome, Climate Matters, Chap 7  
5 מדינות עניות ומדינות עשירות יישום עקרון על דוגמה ממשית Broome, Climate Matters, pp. 68-72  
6 מדינות עניות ומדינות עשירות בחינת עקרונות על ידי דוגמאות דמיוניות Caney, Climate Change and the Duties of the Advantaged  
7 בעיית חוסר התועלת בחינת עקרונות על ידי דוגמאות דמיוניות Sinnott-Armstrong, It's Not My Fault  
8 בעיית חוסר התועלת הצגה מסודרת של טיעון Broome, Against Denialism  
9 ילודה הצגה מסודרת של טיעון Burkett, A Legacy of Harm  
10 ילודה כתיבה חופשית של תגובה

Cripps, Should We Have Kids in the Climate Emergency?

 (הרצאה מוקלטת)
 
11 קיזוז פחמן   Baras, Carbon Offsetting  
12 מס פחמן   המלצה לאימוץ מס פחמן בישראל, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים  
13 ניירות עמדה (עבודה על מטלת סיום הקורס) להגיב למטלות של שני משתתפים אחרים בקורס ללא  

** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

ציון סופי
תיאור התוצר משקל בציון הסופי

שאלות סגורות לאורך הקורס

10% מהציון הסופי

תרגילי בינה מלאכותית לאורך הקורס

20% מהציון הסופי

מבחן בסוף הקורס

70% מהציון הסופי

לתואר שלישי: על מנת לקבל ציון ״עובר״ אתם נדרשים להגיש את המטלות. 

דרישות הקורס

מכיוון שמדובר בקורס מתוקשב, הדרישות שונות מקורס רגיל, אך דומות מבחינת היקף הזמן הנדרש מכם. בקורס רגיל אתם נדרשים לקרוא לקראת כל שיעור ואז להשתתף בשיעור של שעה וחצי. בקורס הזה תידרשו בדרך כלל לקרוא כרגיל, ובמקום שיעור תדרשו מדי שבוע לעשות את שלושת הדברים הבאים:

1)    צפייה בהרצאה מוקלטת. (20-30 דקות)
2)    כמה שאלות סגורות (אמריקאיות) על חומר הקריאה וההרצאה המוקלטת. מטרת השאלות לבדוק שקראתם והקשבתם ולמקד את תשומת הלב לנקודות חשובות. 
3)    תרגיל באמצעות בינה מלאכותית שעוסק בחומר הקריאה ומתרגל את המיומנות שאנחנו עובדים עליה באותו השבוע. 

בסוף הקורס יהיה מבחן מסכם. 
 

דרישות קדם

ללא

ביבליוגרפיה

קריאת וצפיית חובה:

הרצאות מפרויקט ״מעלה וחצי״ של פורום האקלים: https://degreeandahalf.huji.ac.il/

IPCC AR6 (2021), WG I, Summary for Policy Makers

Broome, John (2012). Climate Matters: Ethics in a Warming World. W. W. Norton & Co. [הספר כולו מומלץ, בתור קריאת חובה תקבלו שני קטעים מהספר]

Caney, Simon. 2010. “Climate Change and the Duties of the Advantaged.” Critical Review of International Social and Political Philosophy 13 (1): 203–28. https://doi.org/10.1080/13698230903326331.

Sinnott-Armstrong, Walter. (2005). It’s Not My Fault: Global Warming and Individual Moral Obligations. In Advances in the Economics of Environmental Resources (Vol. 5, pp. 285–307). https://doi.org/10.1016/S1569-3740(05)05013-3

Broome, John. 2019. “Against Denialism.” The Monist 102 (1): 110–29. https://doi.org/10.1093/monist/ony024.

Burkett, D. (2021). A Legacy of Harm? Climate Change and the Carbon Cost of Procreation. Journal of Applied Philosophy, 38(5), 790–808. https://doi.org/10.1111/japp.12515

Cripps, Elizabeth. 2021. “Should We Have Kids in the Climate Emergency?” URL: https://drive.google.com/file/d/17un7R21A9B3kIfEFGZ4iu2U3JonYZlD4/view

Baras, D. (2024). Carbon Offsetting. Ethics, Policy & Environment, 27(3), 281–298. https://doi.org/10.1080/21550085.2023.2223805

האקדמיה הלאומית למדעים (2022), ״המלצה לאימוץ מס פחמן בישראל״.

 

להרחבה:

ניר בקר וחנוך פרידמן, היבטים כלכליים של איכות הסביבה, פרדס הוצאה לאור, חיפה 2020.