גזי חממה שנפלטים על ידי בני אדם בהווה צפויים לשנות לרעה את האקלים שבו נחיה אנחנו ודורות עתידיים. עובדה זו מציבה בפנינו אתגרים מוסריים מורכבים. בקורס זה נרכוש כלים לעיון בסוגיות אתיות אקלימיות דרך עיון בכמה סוגיות מרכזיות ומאתגרות.
ידע
בסוף הקורס תדעו: 1. מהו שינוי האקלים מעשה ידי אדם מהן ההשפעות הצפויות של שינוי האקלים ואיפה אפשר למצוא מידע מהימן בנוגע לשינויי האקלים.
2. מדוע שינוי האקלים הוא נושא שחשוב לעסוק בו מבחינה מוסרית.
3. מהן כמה מהסוגיות המרכזיות באתיקת אקלים ואלו עמדות ישנן בנוגע לסוגיות השונות.
מיומנויות
הקורס יעזור לכם לשפר את המיומנויות הבאות: 1. יכולת הקריאה וההבנה של מאמרים בפילוסופיה אנליטית (באנגלית).
2. דיון ביקורתי ומסודר בטיעונים על ידי פירוק הטיעון להנחות ומסקנה.
3. להשתמש בדוגמאות דמיוניות על מנת לבחון עקרונות מוסריים.
4. להבחין בין טענות נורמטיביות לעומת אמפיריות.
הקורס הינו קורס מתוקשב. כל יחידה מורכבת מארבעה רכיבים: קטע קריאה או צפייה + הרצאה מוקלטת קצרה + שאלות סגורות על ההרצאה + תרגול באמצעות בינה מלאכותית.
הפרדה בין טענות אמפיריות לטענות נורמטיביות
Cripps, Should We Have Kids in the Climate Emergency?
** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה
שאלות סגורות לאורך הקורס
10% מהציון הסופי
תרגילי בינה מלאכותית לאורך הקורס
20% מהציון הסופי
מבחן בסוף הקורס
70% מהציון הסופי
לתואר שלישי: על מנת לקבל ציון ״עובר״ אתם נדרשים להגיש את המטלות.
מכיוון שמדובר בקורס מתוקשב, הדרישות שונות מקורס רגיל, אך דומות מבחינת היקף הזמן הנדרש מכם. בקורס רגיל אתם נדרשים לקרוא לקראת כל שיעור ואז להשתתף בשיעור של שעה וחצי. בקורס הזה תידרשו בדרך כלל לקרוא כרגיל, ובמקום שיעור תדרשו מדי שבוע לעשות את שלושת הדברים הבאים:
1) צפייה בהרצאה מוקלטת. (20-30 דקות) 2) כמה שאלות סגורות (אמריקאיות) על חומר הקריאה וההרצאה המוקלטת. מטרת השאלות לבדוק שקראתם והקשבתם ולמקד את תשומת הלב לנקודות חשובות. 3) תרגיל באמצעות בינה מלאכותית שעוסק בחומר הקריאה ומתרגל את המיומנות שאנחנו עובדים עליה באותו השבוע.
בסוף הקורס יהיה מבחן מסכם.
ללא
קריאת וצפיית חובה:
הרצאות מפרויקט ״מעלה וחצי״ של פורום האקלים: https://degreeandahalf.huji.ac.il/
IPCC AR6 (2021), WG I, Summary for Policy Makers
Broome, John (2012). Climate Matters: Ethics in a Warming World. W. W. Norton & Co. [הספר כולו מומלץ, בתור קריאת חובה תקבלו שני קטעים מהספר]
Caney, Simon. 2010. “Climate Change and the Duties of the Advantaged.” Critical Review of International Social and Political Philosophy 13 (1): 203–28. https://doi.org/10.1080/13698230903326331.
Sinnott-Armstrong, Walter. (2005). It’s Not My Fault: Global Warming and Individual Moral Obligations. In Advances in the Economics of Environmental Resources (Vol. 5, pp. 285–307). https://doi.org/10.1016/S1569-3740(05)05013-3
Broome, John. 2019. “Against Denialism.” The Monist 102 (1): 110–29. https://doi.org/10.1093/monist/ony024.
Burkett, D. (2021). A Legacy of Harm? Climate Change and the Carbon Cost of Procreation. Journal of Applied Philosophy, 38(5), 790–808. https://doi.org/10.1111/japp.12515
Cripps, Elizabeth. 2021. “Should We Have Kids in the Climate Emergency?” URL: https://drive.google.com/file/d/17un7R21A9B3kIfEFGZ4iu2U3JonYZlD4/view
Baras, D. (2024). Carbon Offsetting. Ethics, Policy & Environment, 27(3), 281–298. https://doi.org/10.1080/21550085.2023.2223805
האקדמיה הלאומית למדעים (2022), ״המלצה לאימוץ מס פחמן בישראל״.
להרחבה:
ניר בקר וחנוך פרידמן, היבטים כלכליים של איכות הסביבה, פרדס הוצאה לאור, חיפה 2020.