מוקד תמיכה טכנית: 03-5317000 , 9392*
שיבוץ החדרים אינו סופי. יש להתעדכן בשיבוץ הקורסים סמוך לפתיחת שנת הלימודים.
תאריך עדכון : 18/08/2025 09:43:56

בעית הגוף והנפש 31788-01
The Mind-Body Problem
מרצה: פרופ' אלון חסיד

תאור הקורס

הקורס יעסוק בשאלות הקשורות ביחסים בין גוף לנפש, או בין מוח לתודעה. נדון בשאלות כגון במה מצבי נפש שונים ממצבי חומר, כיצד מתקיימים קשרים סיבתיים בין מצבי חומר (ומצבי מוח בפרט) למצבים מנטליים, והאם ידיעותינו אודות מצבינו הנפשיים שונות מידיעותינו אודות העולם. נעמיק בתיאוריות שונות שעלו כמענה לשאלות אלו במהלך ההיסטוריה של הפילוסופיה המערבית, תוך התמקדות בתיאוריות בנות-זמננו.

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה

הקורס עתיד להקנות ידע פילוסופי בסיסי בסוגיית היחס בין מצבי נפש למצבי חומר. בסיום הקורס, התלמידים אמורים יהיו לאפיין את הקשיים והתהיות שמעוררים היחסים בין חומר (גוף; מצבי מוח) לנפש (מצבים מנטליים; מצבי תודעה) וקשיים נגזרים. כמו כן, התלמידים יכירו באופן מעמיק תיאוריות מהעת החדשה ותיאוריות בנות-זמננו אודות מהות היחסים בין גוף לנפש, וכן את הביקורות העיקריות על תיאוריות אלו. מטרה נוספת היא להציג בפני התלמידים סוגיות-משנה כמו מהותו של תוכן מנטלי, חריגותו של ידע על-אודות העצמי (self), ועוד.

למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים

מספרי הפרקים מתייחסים לספרי הלימוד (ראו בהמשך).

 

מס' השיעור

נושא השיעור

קריאה נדרשת

 הערות

1-2

הקדמה: מהי פילוסופיה של הנפש? אפיון ראשוני של מצבים מנטליים; היחס בין פילוסופיה למדעים.

Heil, Ch. 1

Lowe, Ch. 1

 

3

רנה דקארט: דואליזם של עצמים

Heil. Ch. 2

Lowe, Ch. 2

 

4-5

אינטראקציוניזם פסיכו-פיזי; טיעוני נגד: טיעון הסגירות הסיבתית, וטיעון האנומליות של המנטלי.

Heil, Ch. 2-3

Lowe, Ch. 2

 

 

6-7

תיאוריות אחרות ממורשתו של דקארט: פרלליזם, אוקזיונליזם, אידאליזם ואפי-פנומנליזם.

Heil, Ch. 3-4

 

 

8-9

תיאוריות בנות זמננו: ביהוויוריזם (טיעון "החיפושית בקופסא" של ויטגנשטיין; "המיתוס במכונה" של רייל)

Heil, Ch. 5

Lowe, Ch. 3

 

10-11

פונקציונאליזם

Heil, Ch. 7

Lowe, Ch. 3

 

12-13

תיאוריות זהות: פיזיקאליזם טיפוס-טיפוס ופרט-פרט

Heil, Ch. 6

Lowe, Ch. 3

 

14-16

טיעון הספקטרום המהופך;

טיעון הקוואליה החסרה

Lowe, Ch. 3

Heil, Ch. 9

 

17-18

אלימיניטיביזם;

דנט: העמדה האינטנציונלית

Heil, Ch. 11

 

19-20

תוכן מנטלי מהו?

העמדה האקסטרנליסטית;

העמדה הטלאולוגית

Lowe, Ch. 4

 

21-22

תפיסה ושאר מצבים מנטליים

Lowe, Ch. 5-6

 

23-24

בינה מלאכותית ורציונאליות

Lowe, Ch. 10

 

25-27

פעולה וחופש פעולה

Lowe, Ch. 9

רק במידה שייוותר זמן

28-29

סיכום קורס

 

 

ציון סופי

80% מטלת סיום (עבודה בצורת מענה של שאלות); 20% מטלת אמצע (רשות—מגן בלבד).

דרישות הקורס
  • מטלות: מטלת סיום—חובה; מטלת אמצע: רשות.
  • נוכחות: חובה; יש להגיע לכל השיעורים, למעט חיסורים הכרחיים תוך בקשת אישור מראש.
דרישות קדם

אין, אם כי רצוי להגיע עם ידע מסוים בפילוסופיה.

ביבליוגרפיה

חובה (בהתאם לתוכן השיעורים):

ספרי הלימוד:

 

John Heil (2004). Philosophy of Mind: A Contemporary Introduction (Second Edition). New York: Routledge

 

E. J. Lowe (2004), An Introduction to the Philosophy of Mind. Cambridge, Cambridge UP

 

רשות:

Block, Ned (ed.) (1980). Readings in Philosophy of Psychology. Cambridge: Harvard University Press.

 

Block, Ned (1996). What is functionalism? In Donald M. Borchert (ed.), Encyclopedia of Philosophy, MacMillan.

 

Braddon-Mitchell, David & Jackson, Frank (1996). The Philosophy of Mind and Cognition: An Introduction. Blackwell.

 

Chalmers, David J. (ed.) (2002). Philosophy of Mind: Classical and Contemporary Readings. Oxford University Press USA.

 

Dennett, Daniel C. (1978). Brainstorms. MIT Press.

 

Dennett, Daniel C. (1991). Consciousness Explained. Penguin Books.

 

Gallagher, Shaun (2005). How the Body Shapes the Mind. Oxford University Press UK.

 

Kim, Jaegwon (1998). Mind in a physical world: An essay on the mind–body problem and mental causation. MIT Press.

 

Putnam, Hilary (1975). Mind, Language and Reality: Philosophical Papers. Cambridge University Press.

 

Searle, John R. (1984). Minds, Brains and Science. Harvard University Press.

 

Smart, JJC (2007). The Mind/Brain Identity Theory. Stanford Encyclopedia of Philosophy.