מוקד תמיכה טכנית: 03-5317000 , 9392*
שיבוץ החדרים אינו סופי. יש להתעדכן בשיבוץ הקורסים סמוך לפתיחת שנת הלימודים.
תאריך עדכון : 17/08/2025 17:27:54

החקלאים הראשונים: התרבות הנטופית בלבנט 161092-01
The First Farmers: the Natufian Culture in the Levant
מרצה: פרופ' נירה אלפרסון-אפיל

תאור הקורס

הקורס מתמקד בפרק הזמן המזוהה עם האפי פליאולית בלבנט. במהלך תקופה זו קבוצות ציידים לקטים מפתחות טכנולוגיות ואורח חיים אשר יובילו מאוחר יותר ל'מהפכה הניאוליתית'. לאלה יש ביטוי בממצא הארכיאולוגי העשיר מתקופה זו, בפרט באתרי התרבות הנטופית.

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה

מטרת הקורס להתעמק בממצא הארכיאולוגי העשיר של התרבות הנטופית ולהכיר את ביטוייו השונים. אלה כוללים חידושים בכלי הצור, כלי האבן, מכלולי עצמות בעלי החיים, עיטורים, ארכיטקטורה, מנהגי קבורה ועוד.

ידע

     הלומדים יכירו את התרבות החומרית העשירה של התרבות הנטופית

מיומנויות

     הלומדים יעריכו את התהליכים אשר הובילו למעבר מאורח חיים של צייד ולקט לישיבת קבע

ערכים

     הלומדים יחשפו לתובנות הנוגעות ליתרונות והחסרונות שבמעבר לחיי קבע וההשלכות אשר היו לתהליך זה על התרבות והחברה האנושית

למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים
מס'
השיעור
נושא השיעור למידה פעילה קריאה/צפיה נדרשת הערכה תהליכתית/מעצבת
1 האפי פליאולית בלבנט: רקע כרונולוגי ואקלימי      
2 אתרי המפתח של התקופה: אזור הגרעין והאזורי השוליים      
3 ראשית הבנייה באבן      
4 כלים 'חקלאיים' טרום הביות: להבי מגל      
5 כלים 'חקלאיים' טרום הביות: כלי שחיקה וכתישה      
6 קישוטים ועיטורים: אוכרה והפקת חרוזים      
7 תזונה: צייד וסעודות מוות      
8 תזונה: מהפכת המשאבים (broad spectrum revolution)      
9 ביות הכלב      
10 בתי הקברות הראשונים: עינן ומערת היונים      
11 בתי הקברות הראשונים: מערת אל-וואד      
12 בתי הקברות הראשונים: קבורה ושמאניזם      
13 מערת רקפת מערת חילזון      
14 סיכהום והכנה למבחן      

** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

ציון סופי
תיאור התוצר משקל בציון הסופי

מטלת ביניים (סיכום אתר)

% 10 מהציון הסופי

מבחן מסכם

% 90 מהציון הסופי

   
דרישות הקורס

השתתפות ותרומה לשיח, הגשת מטלת ביניים, מבחן מסכם

דרישות קדם

אין

ביבליוגרפיה

חובה:

Bar-Yosef, O. (1998). The Natufian culture in the Levant, threshold to the origins of agriculture. Evolutionary Anthropology: Issues, News, and Reviews: Issues, News,

 

רשות:

Bar-Yosef, O., & Valla, F. (Eds.). (1991). The Natufian culture in the Levant. Ann Arbor: International Monographs in Prehistory.

 

Belfer-Cohen, A. (1988). The Natufian graveyard in Hayonim cave. Paléorient, 297-308.Belfer-Cohen, A. (1991). The natufian in the Levant. Annual Review of Anthropology, 20(1), 167-186.

 

Belfer-Cohen, A., & Goring-Morris, N. (2011). Becoming farmers: The inside story. Current Anthropology 52 (S4), S209–S220, https://doi.org/10.1086/658861.

 

Dubreuil, L., & Grosman, L. (2009). Ochre and hide-working at a Natufian burial place. Antiquity, 83(322), 935–954, https://doi.org/10.1017/S0003598X00099269.

 

Edwards, P. (1991). Wadi Hammeh 27: An Early Natufian site at Pella, Jordan. In O. Bar-Yosef & F. Valla (Eds.), The Natufian culture in the Levant (pp. 123–148). Ann Arbor: International Monographs in Prehistory.

 

Eshed, V., Gopher, A., Galili, E., & Hershkovitz, I. (2004). Musculoskeletal stress markers (MSM) in Natufian hunter-gatherers and Neolithic farmers in the Levant: The upper limb. American Journal of Physical Anthropology, 123, 303–315, https://doi.org/10.1002/ajpa.10312.

 

Grosman, L. (2003). Preserving cultural traditions in a period of instability: the Late Natufian of the hilly Mediterranean zone. Current Anthropology, 44(4), 571-580.

 

Grosman, L. (2013). The Natufian chronology scheme: New insights and their implications. In O. Bar-Yosef & F. Valla (Eds.), Natufian foragers in the Levant (pp. 622–637). Ann Arbor: International Monographs in Prehistory.

 

Grosman, L., Munro, N. D., & Belfer-Cohen, A. (2008). A 12,000-year-old Shaman burial from the southern Levant (Israel). Proceedings of the National Academy of Sciences, 105(46), 17665-17669.

 

Mayer, D. E. B. Y. (2005). The exploitation of shells as beads in the Palaeolithic and Neolithic of the Levant. Paléorient, 176-185.

 

Munro, N. D., & Grosman, L. (2010). Early evidence (ca. 12,000 BP) for feasting at a burial cave in Israel. Proceedings of the National Academy of Sciences, 107(35), 15362-15366.

 

Nadel, D., Danin, A., Power, R. C., Rosen, A. M., Bocquentin, F., Tsatskin, A., ... & Barzilai, O. (2013). Earliest floral grave lining from 13,700–11,700-y-old Natufian burials at Raqefet Cave, Mt. Carmel, Israel. Proceedings of the National Academy of Sciences, 110(29), 11774-11778.

 

Peterson, J. (1998). The Natufian hunting conundrum: Spears, atlatls, or bows? Musculoskeletal and armature evidence. International Journal of Osteoarchaeology, 8, 378–389, https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1212(1998090)8:5<378::AID-OA436>3.0.CO;2-I.

 

Rosenberg, D., & Nadel, D. (2014). The sounds of pounding: Boulder mortars and their significance to Natufian burial customs. Current Anthropology, 55(6), 1–29, https://doi.org/10.1086/679287.

 

Yeshurun, R., Bar-Oz, G., & Nadel, D. (2013). The social role of food in the Natufian cemetery of Raqefet Cave, Mount Carmel, Israel. Journal of Anthropological Archaeology, 32(4), 511-526.

 

Yeshurun, R., Bar-Oz, G., & Weinstein-Evron, M. (2014). Intensification and sedentism in the terminal Pleistocene Natufian sequence of el-Wad Terrace (Israel). Journal of human evolution, 70, 16-35.