מוקד תמיכה טכנית: 03-5317000 , 9392*
שיבוץ החדרים אינו סופי. יש להתעדכן בשיבוץ הקורסים סמוך לפתיחת שנת הלימודים.
תאריך עדכון : 07/08/2025 10:43:43

תל-אביב: משכונה לעיר העברית הראשונה 161104-01
Tel Aviv: From neighborhood to the first Hebrew city
מרצה: פרופ' תמיר גורן

תאור הקורס

בין התופעות המייחדות את בינויה של א"י בעת המודרנית עומד תהליך התפשטותה המרחבית וגידולה הדמוגרפי של תל-אביב כתופעה מיוחדת בנופה של הארץ. השכונה תל-אביב, שהוקמה בסוף העשור הראשון של המאה העשרים, נועדה להיות מראשיתה עיר עברית חדישה ומתוכננת. הדבר התגשם כבר באמצע שנות השלושים. תל-אביב הגיעה למעמד של העיר הגדולה והמרכזית בכל א"י. מטרתו של הקורס לבחון את התפתחותה המהירה, סיבותיה והשפעותיה ולהעריך את תרומתה וחותמה של העיר על הארץ כולה.

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה

ידע
1. הלומדים ידונו בגורמים להתהוותה של ת"א כעיר הגדולה והמרכזית בא"י ויגדירו את מאפייניה.
2. הלומדים יעמיקו בסוגי מקורות מידע שונים.
3. הלומדים יכתבו עבודה הבוחנת היבטים מאפיינים בהתפתחות ת"א הכוללת חומרי לימוד ומקורות מידע על התקופה.

מיומנויות
1. הלומדים ינתחו סוגי מקורות מידע הרלבנטיים לנושאי הלימוד.
2. הלומדים יעריכו ויביעו עמדה בנוגע לאופן השימוש במקורות ראשוניים לחקר העיר ת"א בתקופה העות'מאנית והמנדטורית.

ערכים (במידה ולא רלוונטי ניתן למחוק)
1.

2.

למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים
מס'
השיעור
נושא השיעור למידה פעילה קריאה/צפיה נדרשת הערכה תהליכתית/מעצבת
1 הצגת הקורס, מטרות ומטלות      
2 תדריך להכנת עבודה בכתב      
3 המקורות לחקר התקופה והיסטוריוגרפיה דיון מונחה שאלות  אילן שחורי, "ידיעות עיריית תל-אביב כמקור היסטורי לתולדות העיר", קשר, 39 (2009), עמ' 112-102.  
4 א"י בשלהי התקופה העות'מאנית: הישובים העירונים ומאפייניהם דיון מונחה שאלות יהושע בן-אריה, "שנים עשר היישובים הגדולים בארץ ישראל במאה התשע-עשרה", קתדרה, 19 (1981), עמ' 143-83.  
5 מאחוזת בית לתל-אביב הקטנה דיון מונחה שאלות יוסי כץ, "חברת 'אחוזת בית' 1909-1906 - הנחת היסודות להקמתה של תל אביב", קתדרה, 33 (1984), עמ' 191-161.  
6 שכונת תל אביב בראשיתה דיון מונחה שאלות מיקי זיידמן ורות קרק, "ראשיתה של תל אביב: מה בין 'אחוזת בית' ל'עיר גנים'", זמנים, 106 (2009), עמ' 19-8.  
7 היחסים עם הערבים בשלהי התקופה העות'מאנית דיון מונחה שאלות רחל הרט, "מאורעות פורים בראשיתה של תל אביב", קשר, 56 (2021), עמ' 163-143.  
8 תל-אביב במלחמת העולם הראשונה דיון מונחה שאלות גור אלרואי, "גולים בארצם? פרשת מגורשי תל-אביב ויפו בגליל התחתון1918-1917", קתדרה, 120 (2006), עמ' 160-135.  
9 מועד שכונה לעירייה דיון מונחה שאלות אילן שחורי, "מאבקה של תל אביב לעצמאות ולאוטונומיה עירונית", מרחבים, 4 (1991), עמ' 130-103.  
10 כיוונים בהתפתחות המרחבית דיון מונחה שאלות  גדעון ביגר, "התפתחות השטח הבנוי של תל-אביב בשנים 1934-1909", מרדכי נאור (עורך), תל-אביב בראשיתה 1934-1909, ירושלים 1984, עמ' 61-42.  
11 אוכלוסיית תל אביב ופיזורה דיון מונחה שאלות דבורה ברנשטיין, "תל-אביב: עיר של מהגרים", זמנים, 106 (2009), עמ' 60-48.  
12 מאפיינים כלכליים דיון מונחה שאלות שמעון שטרן, "נמל תל אביב - אפיזודה בתולדות היישוב", קתדרה, 25 (1982), עמ' 126-113.  
13 חיי יום-יום: בילויים ומקומות בילוי דיון מונחה שאלות נילי אריה ספיר, "עיצובם של תרבות וחינוך עירוניים: סיפורי טקסים וחגיגות בתל-אביב בשנותיה הראשונות", דור לדור, 26 (2005), עמ' 19-11.  
14 היחסים בין תל-אביב ליפו דיון מונחה שאלות תמיר גורן, "מפנה ביחסי ערבים ויהודים ביפו ובתל אביב בשנות מלחמת העולם השנייה", עיונים בתקומת ישראל, 28 (2017), עמ' 196-169.  

** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

ציון סופי
תיאור התוצר משקל בציון הסופי
עבודה בכתב 80%
רפרט בע"פ 20%
   
דרישות הקורס

מטלות: עבודה בכתב. העבודה תתמקד באחד מנושאי הקורס. תדריך מפורט יינתן בשיעור השני.

מועד הגשה: עד סוף הסמסטר.

נוכחות: בקורס זה יש דרישת נוכחות. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.