מוקד תמיכה טכנית: 03-5317000 , 9392*
שיבוץ החדרים אינו סופי. יש להתעדכן בשיבוץ הקורסים סמוך לפתיחת שנת הלימודים.
תאריך עדכון : 08/08/2025 10:26:21

שיתוף בצל עימות: ערים מעורבות בתקופת המנדט 16488-01
Mixed Cities in British-Mandate Palestine
מרצה: פרופ' תמיר גורן

תאור הקורס

"העיר המעורבת" הוא מושג שטבע שלטון המנדט בא"י והתייחס לערים שהתגוררו בהן שתי קבוצות אוכלוסין דומיננטיות (ערבים ויהודים), השונות זו מזו בתרבותן ובדתן והנתונות במאבק לאומי ביניהן. מסכת היחסים שהתגבשה בין הערבים ליהודים בערים המעורבות היא ללא ספק אחת התופעות הייחודיות והמרתקות בהתפתחות המאבק ביניהם. מטרתו של הקורס לבחון את הדינמיקה המיוחדת שנוצרה בערים המעורבות והשפעתה על התפתחותן וחיי היום-יום של תושביה. יבחנו היחסים בין היהודים לערבים והשלכותיהם על רקמת החיים העירונית.  

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה

ידע
1. הלומדים יגדירו את דמותה של "העיר המעורבת", יציגו את מאפייניה וידונו בתפיסותיהם של היהודים והערבים כלפי חיי יום-יום במרחב משותף.
2. הלומדים יעמיקו בסוגי מקורות מידע שונים.
3. הלומדים יכתבו עבודה הבוחנת היבטים מאפיינים של "העיר המעורבת" הכוללת חומרי לימוד ומקורות מידע על התקופה.

מיומנויות
1. הלומדים ינתחו סוגו מקורות מידע הרלבנטיים לנושאי הלימוד.
2. הלומדים יעריכו ויביעו עמדה בנוגע לאופן ההתנהלות של "העיר המעורבת" בתקופת המנדט.

ערכים (במידה ולא רלוונטי ניתן למחוק)
1.

2.

למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים
מס'
השיעור
נושא השיעור למידה פעילה קריאה/צפיה נדרשת הערכה תהליכתית/מעצבת
1 הצגת הקורס, מטרות ומטלות      
2 תדריך להכנת עבודה בכתב      
3 היסטוריוגרפיה ומקורות דיון מונחה שאלות אביבה חלמיש., "ארץ-ישראל המנדטורית: חברה דואלית או מציאות קולוניאלית", זמנים, 92 (2005), עמ' 25-16.  
4 ירושלים, יפו וחיפה בשלהי התקופה העות'מאנית: היבטים עירוניים דיון מונחה שאלות

רות קרק, צמיחתה של עיר, 1917-1799, ירושלים 1985, עמ' 272-262.

אלכס כרמל, תולדות חיפה בימי התורכים, ירושלים 1977, עמ' 197-161.

יהושע בן-אריה, עיר בראי תקופה: ירושלים החדשה בראשיתה, ירושלים 1979, עמ' 627-613.

 
5 המרחב העירוני ויחסי גומלין בין יהודים לערבים בשלהי התקופה העות'מאנית דיון מונחה שאלות בועז לב-טוב, "שכנים נוכחים: קשרים תרבותיים בין יהודים לערבים בארץ ישראל בשלהי התקופה העות'מאנית", זמנים, 110 (2010), עמ' 54-42.  
6 מבוא לתקופת המנדט: הממשל הבריטי ופיתוח הארץ דיון מונחה שאלות גדעון ביגר, מושבת כתר או בית לאומי: השפעת השלטון הבריטי על ארץ-ישראל 1930-1917, בחינה גיאוגרפית-היסטורית, ירושלים 1983, עמ' 207-191.  
7 ההתפתחות העירונית ומאפייניה דיון מונחה שאלות גדעון ביגר, "ההירארכיה העירונית בארץ ישראל בתקופת המנדט", מחקרים בגיאוגרפיה של ארץ ישראל, יב (1986), עמ' 98-87.  
8 העיר המעורבת: הגדרות ומאפיינים דיון מונחה שאלות אליקים רובינשטיין, "יהודים וערבים בעיריות ארץ ישראל (1933-1926) ירושלים וערים אחרות", קתדרה, 51 (1979), עמ' 147-122.  
9 יפו כעיר מעורבת: אוכלוסייה והתפתחות עירונית דיון מונחה שאלות שמואל גילר, "רחוב היהודים ביפו: על תולדות רחוב האוורד-בוסטרוס-רזיאל", קתדרה, 157 (2015), עמ' 76-53.  
10 יפו: יחסי גומלין בין יהודים לערבים דיון מונחה שאלות תמיר גורן, "יהודי יפו ושאלת הסיפוח 1939-1936", ציון, ד (2014), עמ' 531-507.  
11 חיפה כעיר מעורבת: אוכלוסייה והתפתחות עירונית דיון מונחה שאלות יוסי בן-ארצי, "ייחודה של חיפה והתפתחותה בתקופת המנדט", מרדכי נאור ויוסי בן-ארצי (עורכים), חיפה בהתפתחותה 1948-1918, חיפה 1988, עמ' 37-27.  
12 חיפה: יחסי גומלין בין יהודים לערבים דיון מונחה שאלות תמיר גורן, "פשר 'השיטה האידאלית': חסן ביי שוכרי והיהודים בתקופת המנדט", זמנים, 82 (2003), עמ' 29-16.  
13 צפת כעיר מעורבת: יחסי גומלין בין יהודים לערבים דיון מונחה שאלות גד קרויזר, "יחסי יהודים וערבים בצפת מהכיבוש הבריטי עד מאורעות 1929: עיון מחדש", עלי זית וחרב, ט' (2009), עמ' 42-11.  
14 סיכום ודיון      

** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

ציון סופי
תיאור התוצר משקל בציון הסופי
עבודה בכתב 80%
רפרט בע"פ 20%
   
דרישות הקורס

מטלות: עבודה בכתב. העבודה תתמקד באחד מנושאי הקורס. תדריך מפורט יינתן בשיעור השני.

מועד הגשה: עד סוף הסמסטר.

נוכחות: בקורס זה יש דרישת נוכחות. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה להגיש עבודה, ולא יקבל ציון בקורס.