במהלך הקורס נערוך השוואה בין הספרות המקראית לבין יצירות שמקורן בעולם הקדום (בדגש על טקסטים שמקורם במסופוטמיה), תוך בחינת מגוון ז'אנרים: מיתוסים, אפוסים וחוקים.
ההשוואה בין הטקסטים תלמד על הרקע התרבותי-אמוני שהיה משותף לישראל ולכמה מן התרבויות במזרח הקדום, אך לא פחות מכך על ההבדלים המהותיים שבין התרבויות והאמונות. נלמד מה מן הקיים בעולם הקדום היה ראוי בעיני כותבי המקרא לשימור ולאימוץ, מה היה ראוי לתיקון, מה חייב מלחמה מרה, וכמובן מה חסר בעולם וחודש על ידי המקרא.
בקורס יידונו גם האתגרים שהציבו התגליות מן העולם הקדום לפתחם של חכמי ישראל, ויוצגו תגובות שונות שהוצעו על ידי החכמים, החל בשלילה מוחלטת של המשמעויות העולות מן הממצאים, וכלה באימוץ נלהב שלהם.
ידע
מיומנויות
1
המזרח הקדום: מבוא היסטורי, גיאוגרפי ותרבותי
רשות:
האלו (18); שפרה וקליין (43), עמ' 643–662 (בפרט עמ' 643–650)
2
נושא ראשון – סיפורי הראשית בתורה ובמסופוטמיה
רקע: מה תפקידם של מיתוסים וסיפורי ראשית?
בריאת העולם (בראשית א') ואנומה אליש
מה ניתן ללמוד מסיפורי הבריאה על דמות הבורא ודמות העולם הנברא?
למידה בקבוצות
חובה: שפרה וקליין (43), עמ' 7–42 (=לוח שישי שורה 73; מומלץ להמשיך עד סוף המיתוס בעמ' 54).
רשות: אליאדה (6), עמ' 50–83; למברט (53); קליין (36), עמ' 523–534.
3
בריאת האדם בסיפור גן עדן (בראשית ב') ויצירת האדם באתרח'סיס
מדוע נברא האדם?
מדוע האדם עובד כך כך קשה?
מדוע האדם מת?
חובה: שפרה וקליין (43), עמ' 88–101.
רשות: קליין (36), עמ' 534–40.
4
חכמה וחיי נצח בסיפור גן עדן (בראשית ב'–ג') ובמיתוס של אדפה
מהיכן זכה האדם לחכמה שמימית?
מדוע האדם אינו זוכה לחיי נצח?
מה ההבדל בין אלוהים לבן אדם?
חובה: שפרה וקליין (43), עמ' 131–138.
רשות: גרינשטיין (47); האלו (48)
5
סיפור המבול במקרא (בראשית ו'–ט') ובמזרח הקדום (אתרח'סיס ואנומה אליש)
מדוע נגזרה השמדה על בני האדם?
מדוע ניצל גיבור המבול?
את מי נועדה התיבה להציל?
מדוע לא יבוא יותר מבול על בני האדם?
חובה: שפרה וקליין (43), עמ' 116–130, 275–288.
רשות: קליין (36), עמ' 541–550
6
חכמי ישראל מתמודדים עם הזיקה בין המקרא לספרות העולם הקדום
מי העתיק ממי – מה מקור הדמיון בין הסיפורים?
מה באה התורה ללמד?
האם יש משמעות רק לשוני או גם לדמיון?
שביט וערן (40); פרג'ון (34)
7
נושא שני – סיפורי האבות: בין מצוות התורה לחוקי המזרח הקדום
רקע: מדוע צריך חוקים?
למה חשוב לחכמי ישראל לטעון שהאבות קיימו את מצוות התורה?
האם יש חוקים בספר בראשית?
רשות – רקע ליחידה כולה:
גרינץ (13), עמ' 5–64; פליישמן (33); ר"י רייכר (38), עמ' ה'–כ"ו
8
אברהם, שרה והגר (בראשית ט"ז; כ"א) על רקע חוקי העולם הקדום
מדוע אנשים נושאים יותר מאישה אחת?
מדוע נתינת שפחה יכולה לפתור בעיה של עקרות?
מה עושים עם שפחה שמתגאה?
לפי אילו חוקים אברהם ושרה מתנהגים
רשות: פליישמן (32)
9
סיפור יהודה ותמר (בראשית ל"ח) על רקע חוקי הייבום במקרא ובעולם הקדום
מה המטרה של יבום?
מדוע שאדם יסרב ליבם?
מדוע שלה לא חולץ?
מדוע תמר מפתה את יהודה ולא את שלה?
רשות: הורוויץ (21); טיגאי (26).
10
השוואה בין סיפורי האבות למצוות התורה
נישואי אברהם ושרה והאיסור על נשיאת אחות
נישואי יעקב והאיסור על נשיאת שתי אחיות
המצבות של יעקב והאיסור על הקמת מצבות
יעקב מבכר את בן האהובה על פני בן השנואה
רשות: גרינץ (11)
11
נושא שלישי – ואלה המשפטים: בין מצווות התורה לחוקי העולם הקדום
מבוא היסטורי לארכיאולוגיה של המזרח הקדום
פולמוס בבל והמקרא
רשות: שביט וערן (40), עמ' 114–121.
12
השוואת חוקי תורה עם חוקים מן העולם הקדום
האם יש משמעות לצורת הניסוח של החוקים?
השוואה של חוקים בודדים
חובה: מלול (27), בפרט עמ'
עמ' 101–104 (ההקדמה); עמ' 105–109 (הפרולוג); חוקים 1–25, 127–149, 194–214; עמ' 168–175 (האפילוג).
אלט (3); ויינפלד (22); פאול (31);
13
דיני שוורים במקרא ובחוקי העולם הקדום
איך קוראים אכדית?
קריאה משותפת של דיני שוורים באכדית, בחוקי ח'מורבי ובחוקי אשנונה.
במה קובצי החוקים דומים ובמה הם שונים?
דיני נפשות, דיני ממונות ודיני אישות במקרא ובחוקי העולם הקדום
האם נכון להשוות חוקים בודדים?
האם הורגים על חטאי ממון?
האם אפשר לפדות רוצח בכסף?
נגד מי מבוצע חטא הניאוף?
חובה: גרינברג (10)
רשות: ברייר (44)
14
תגובות של חכמי ישראל להשוואה בין חוקי המקרא לחוקי העולם הקדום
מהיכן בא לאדם הדחף לחוקק חוקים?
מדוע התורה נותנת חוקים?
מה תפקידם של חוקי התורה ביחס לחוקים שקדמו להם?
רשות: פרג'ון (34), עמ' 133–153.
** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה
4 בחני וידוא קריאה
20% מהציון הסופי
מבחן סוף קורס
80% מהציון הסופי
1. נדרשת נוכחות מלאה ופעילה בשיעורים. סטודנט שייעדר מעל שתי הרצאות בסמסטר ללא סיבה מוצדקת לא יורשה לגשת לבחינה המסכמת ולא יזכה לציון על הקורס.
2. מאחר שהשיעורים יהיו מבוססים על דיון ביצירות ספרותיות מן המזרח הקדום, הסטודנטים יידרשו לקרוא כהכנה לשיעור קטעים מן היצירות הרלוונטיות.
3. על ארבע מן היצירות הללו ייערכו במהלך השנה בחנים פשוטים של וידוא קריאה באמצעות המודל.
4. השתתפות במבחן מסכם בסוף הקורס.
אין