גטו ורשה היה בית הכלא הגדול ביותר בתקופת השואה, וככל הנראה המרחב העירוני הצפוף ביותר בהיסטוריה האנושית. בעוד שבמבט לאחור כולנו מכירים את סופו הטרגי של הגטו, במהלך הקורס ננסה להבין ביחד כיצד היהודים עצמם הבינו וחוו את המציאות שמסביבם? באיזה מובן התנהלו בגטו חיים "נורמליים" וכיצד נראו החיים היומיומיים, לצד המוות? אומנם נכתב לא מעט על גטו ורשה, אך כפי שנראה במהלך הקורס, שורה ארוכה של מחקרים פורצי דרך מהשנים האחרונות מאפשרים לנו להבין מחדש את החווייה היהודית בגטו, מנקודת מבטם של הקורבנות. תוך היכרות עם המחקרים האחרונים ובאמצעות ניתוח משותף של מקורות ראשוניים, נדון לעומק במגוון רחב של נושאים, כגון: חיי המשפחה בגטו, שמועות והפצת ידע, מגדר ומיניות, תרבות פנאי, רעב ומחלות, מאבקי כח פנימיים, ויחסי יהודים-פולנים.
א. ידע
ב. מיומנויות
קריאה/ צפיה נדרשת
למידה פעילה
נושא השיעור
מס' השיעור
צפיה בהרצאת פתיחה והשתתפות בפורום
מבוא: מהו הגטו
1
פריט 3
קריאת מקור ראשוני, צפיה בקטעי ארכיון ותגובה בפורום
ורשה היהודית ערב המלחמה
2
קריאת מאמר, שאלות מנחות והשתתפות בפורום
הכניסה לגטו והחודשים הראשונים
3
4
צפיה בסרט תיעודי, קריאת מאמר והשתתפות בפורום
מי יכתוב את ההיסטוריה שלנו? הארכיון של גטו ורשה
7
חומר קריאה, מאמר, שאלות מנחות
הרופאים היהודים בגטו
5
15
דיון מקוון, קריאת מאמר וניתוח עדויות
אלימות מינית
6
14
צפיה בעדויות, קריאת מאמר והשתתפות בפורום
מעבר לחומה – הפולנים והגטו
קריאת מאמר, צפיה בסרט תיעודי והשתתפות בפורום
רובינשטיין – ליצן הגטו
8
13
דיון מקוון, קריאת מאמר
המשטרה היהודית בגטו
9
16
שאלות מנחות, דיון סביב מאמר
בין שמועות לפנטזיות – מה ידעו היהודים בגטו
10
צפיה בעדויות וניתוחן, קריאת פרק מספר
הגירוש הגדול
11
השתתפות בפורום, ניתוח עדויות, קריאת מאמר
מבט מחודש על מרד גטו ורשה
12
מפגש זום
מפגש סיכום
1) ברברה אנגלקינג, "הבדלים פסיכולוגיים בין פולנים ליהודים בתקופה המלחמה: מבט מוורשה הכבושה", בשביל הזכרון 39 (2000), עמ' 8-4.
2) דניאל בלטמן, גטו ורשה: סיפור עיתונאי, מבחר מעיתונות המחתרת, 1940-1943, יד-ושם, 2002, עמ' 186-133.
3) יאן גרבובסקי, "תושבי וארשה לנוכח רדיפת היהודים," בתוך: מירי פז (עורכת), החשבון הפולני: עימות עם זכרון, ספרית פועלים והקיבוץ-המאוחד, 2007, עמ' 162-143.
4) דן מכמן, הגטאות היהודיים בימי השואה: כיצד נתהוו ומדוע?, יד-ושם, 2008, עמ' 75-37.
5) חוי דרייפוס, גטו ורשה: הסוף, אפריל 1942-יוני 1943 , יד ושם, 2017, עמ' 534-519.
6) מרים עופר, חלוק לבן בגטו: מבט על קורות הרפואה היהודית בפלין בתקופת השואה, יד-ושם, 2015, עמ' 475-433.
7) שמואל קאסוב, מי יכתוב את ההיסטוריה שלנו, יד-ושם, 2014, עמ' 239-224; 29-14.
8) חיים קפלן, מגילת ייסורין, עם עובד, 1966, עמ' 364-356, 462-439.
9) עמנואל רינגלבלום, כתבים אחרונים: כרך ב', יד-ושם, תשנ"ד, עמ' 22-3.
10) קלונימוס קלמיש שפירא, דרשות משנות הזעם כרך א': דרשות האדמו"ר מפיאסצנה בגטו ורשה, ת"ש-תש"ב / מהדורה מדויקת על פי כתב יד המחבר בצירוף מבוא, הערות וציון מקורות מאת דניאל רייזר, יד-ושם ומכללת הרצוג, 2017, עמ' 190-155.
11) דוד שרין, "תהליכי חינוך יסודי בוארשה הכבושה ובגטו וארשה 1942-1939," דפים לחקר השואה כא (תשסז), עמ' 164-129.
12)Amos Goldberg, “Rumor Culture among Warsaw Jews under Nazi Occupation: A World of Catastrophe Reenchanted," Jewish Social Studies 21 [3] (2016), pp. 91-125.
13)Amos Goldberg, "The History of the Jews in the Ghettos: A Cultural Perspective," The Holocaust and Historical Methodology (2012), pp. 79-100
14)Hermann Feldmeier, "Typhus in the Warsaw Ghetto 1940-1942: How an Epidemic Increased Exponentially, Was Abated and Eventually Disappeared," One Health & Implementation Research 1 [2] (2021), pp. 51-55
15)Maria Ferenc-Piotrowska, "‘Listening Became Indispensable for Life…Strategies and Goals of Radio Monitoring in the Warsaw Ghetto," Media History 25 [4] (2019), pp. 430-445
15)Joanna Michlic-Coren, "Battling against the Odds: Culture, Education and the Jewish intelligentsia in the Warsaw Ghetto, 1940–1942," East European Jewish Affairs 27 [2] (1997), pp. 77-92
16)Katarzyna Person, "Sexual Violence during the Holocaust: The Case of Forced Prostitution in the Warsaw ghetto," Shofar 33 [2] (2015), pp. 103-121
17) Katarzyna Person, Warsaw Ghetto Police (Ithaca: Cornell University Press, 2021), pp. 49-88