זהו קורס שתכליתו היא הכרת דמויות מפתח בעולם חכמי ישראל בתקופת המשנה והתלמוד, כפי שמשתקפות במאמריהם ההלכתיים והאגדיים והאגדות המסופרות אודותיהם. עיקר הלימוד ייעשה תוך עיון ביקורתי במקורות חז"ל, ליבון החומר, ניתוחו, השוואתו והסקת מסקנות על בסיס המקבילות והשינויים שבין המקורות. בדרך זו יתוודעו הסטודנטים אל המקורות עצמם, ויכירו את מהותם, שורשם ומשמעותם של ההבדלים שביניהם.
ידע
מיומנויות
מס' השיעור
נושא השיעור
למידה פעילה
קריאה/ צפיה נדרשת
הערכה תהליכית/מעצבת
1-2
מבוא, הגדרות בסיסיות ותיחום היסטורי-ספרותי.
1. יונה פרנקל, "האגדה בספרות התלמודית - נחזור על הראשונות", נטועים יא-יב (תשס"ד), עמ' 63–79.
2. עפרה מאיר, "הוראת "דרש רבי "X במדרשים", דפים למחקר בספרות 3 (תשמ"ו) 209-218.
3-4
סקירה ביבליוגרפית מקיפה של ספרות התלמוד, אגדה והמדרש.
לימוד עצמי בקבוצות (perusall)
1. מנחם קיסטר, "מסורות-אגדה וגלגוליהן", תרביץ (תשנ"א), עמ' 179-224.
2. כנה ורמן, "ספר היובלים בהקשר הלניסטי", ציון (תשס"א), עמ' 275-296.
מטלת ביניים
5-6
שמעון הצדיק – תחילת תורה שבעל פה.
Martha Himmelfarb, "R. Moses the Preacher and the Testaments of the Twelve Patriarchs." AJS Review 9.1 (1984), pp. 55-78.
7-8
תקופת הזוגות – יוסי בן יועזר.
9-10
תקופת הזוגות – שמעון בן שטח.
1. יונה פרנקל, "האגדה שבמשנה", מחקרי תלמוד ג,ב (תשס"ה), עמ' 655–683.
2. משה שושן, "סיפור חוני המעגל במשנה, תענית ג, ח: מקרה מבחן של מלאכת הסיפור במשנה", מחקרי ירושלים בספרות עברית (תשס"ג), עמ' 1-20.
11-12
הלל מייסד הנשיאות.
1. יוסף היינימן, "מסורות פרשניות קדומות באגדה ובתרגומים", תרביץ לה (תשכ"ו), עמ' 84-94.
13-14
רבן יוחנן בן זכאי וחורבן הבית.
1. עופרה מאיר, "גן בעדן—הערות לאופן העריכה של בראשית רבה", דפים למחקר בספרות ה-ו (תשמ"ט), עמ' 309-330.
2. מנחם כהנא, "זיקת כתב יד וטיקן 60 של בראשית רבה למקבילותיו, תעודה יא (תשנ"ו), עמ' 17-60.
15-16
רבי עקיבא – אוהב ה'.
17-18
רבן גמליאל ודור יבנה.
James Kugel, "Two introductions to Midrash", Prooftexts (1983), pp. 131-155.
19-20
רבי שמעון בן יוחאי והמערה.
חיים מיליקובסקי, "ויקרא רבה ובראשית רבה: עיון מחודש בקטעים מקבילים", סידרא: כתב-עת לחקר ספרות התורה שבעל-פה, כד/כה (תש"ע), עמ' 237-266.
21-22
צדיקים ועושי נפלאות – חוני המעגל, ר' חנינא בן דוסא.
חיים מיליקובסקי, "ויקרא רבה, פרשה כח, הפתיחתא הראשונה (פסקאות א-ג): עיונים בנוסח, בעריכה ובזיקתה למקבילה בפסיקתא דרב כהנא", תרביץ עא, א-ב (תשסב), עמ' 19-65.
23-24
רבי יהודה הנשיא.
25-26
חזרה וסיכום
** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה
תיאור התוצר
משקל בציון הסופי
מטלות ביניים
20% מהציון הסופי
בחינה אמריקאית מסכמת בתומקס
80% מהציון הסופי
הקורס כולל מפגשים פרונטליים ויחידות לימוד א-סינכרוניות - לסירוגין.
במפגשים הפרונטליים יש חובת נוכחות, ובאותה מידה קיימת חובה לעבור באופן סדיר על היחידות הא-סינכרוניות ולענות שם על כל השאלות.
הקורס נלמד ימים א-ה 12:00-08:00
בסוף השנה תתקיים בחינה מסכמת של כל החומר הנלמד.
אין