מוקד תמיכה טכנית: 03-5317000 , 9392*
שיבוץ החדרים אינו סופי. יש להתעדכן בשיבוץ הקורסים סמוך לפתיחת שנת הלימודים.
תאריך עדכון : 17/06/2025 18:20:25

עולמם של חכמים 02499-95
The World of the Sages in Light of the Talmud and Midrash
מרצה: פרופ' ארנון עצמון

תאור הקורס

זהו קורס שתכליתו היא הכרת דמויות מפתח בעולם חכמי ישראל בתקופת המשנה והתלמוד, כפי שמשתקפות במאמריהם ההלכתיים והאגדיים והאגדות המסופרות אודותיהם. עיקר הלימוד ייעשה תוך עיון ביקורתי במקורות חז"ל, ליבון החומר, ניתוחו, השוואתו והסקת מסקנות על בסיס המקבילות והשינויים שבין המקורות. בדרך זו יתוודעו הסטודנטים אל המקורות עצמם, ויכירו את מהותם, שורשם ומשמעותם של ההבדלים שביניהם.

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה

ידע

  1. הסטודנטים ייפגשו באופן בלתי אמצעי עם מגוון טקסטים מספרות חז"ל.
  2. הסטודנטים ירכשו היכרות בסיסית עם החיבורים הרלוונטיים בספרות חז"ל.
  3. הסטודנטים ייחשפו למגוון כלי מחקר עדכניים בתחום האגדה והמדרש.

מיומנויות

  1. הסטודנטים יתנסו בשימוש במגוון כלי מחקר עדכניים בתחום האגדה והמדרש.
  2. הסטודנטים ילמדו לנתח ולחקור באופן בסיסי טקסטים של אגדה ומדרש.

 

למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים

מס' השיעור

נושא השיעור

למידה פעילה

קריאה/
צפיה נדרשת

הערכה תהליכית/מעצבת

1-2

מבוא, הגדרות בסיסיות ותיחום היסטורי-ספרותי.

 

1. יונה פרנקל, "האגדה בספרות התלמודית - נחזור על הראשונות", נטועים יא-יב (תשס"ד), עמ' 63–79.

2. עפרה מאיר, "הוראת "דרש רבי "X במדרשים", דפים למחקר בספרות 3 (תשמ"ו) 209-218.

 

3-4

סקירה ביבליוגרפית מקיפה של ספרות התלמוד, אגדה והמדרש.

לימוד עצמי בקבוצות (perusall)

1. מנחם קיסטר, "מסורות-אגדה וגלגוליהן", תרביץ (תשנ"א), עמ' 179-224.

2. כנה ורמן, "ספר היובלים בהקשר הלניסטי", ציון (תשס"א), עמ' 275-296.

מטלת ביניים

5-6

שמעון הצדיק – תחילת תורה שבעל פה.

 

Martha Himmelfarb, "R. Moses the Preacher and the Testaments of the Twelve Patriarchs." AJS Review 9.1 (1984), pp. 55-78.

 

7-8

תקופת הזוגות – יוסי בן יועזר.

לימוד עצמי בקבוצות (perusall)

 

 

9-10

תקופת הזוגות – שמעון בן שטח.

 

1. יונה פרנקל, "האגדה שבמשנה", מחקרי תלמוד ג,ב (תשס"ה), עמ' 655–683.

2. משה שושן, "סיפור חוני המעגל במשנה, תענית ג, ח: מקרה מבחן של מלאכת הסיפור במשנה", מחקרי ירושלים בספרות עברית (תשס"ג), עמ' 1-20.

מטלת ביניים

11-12

הלל מייסד הנשיאות.

לימוד עצמי בקבוצות (perusall)

1. יוסף היינימן, "מסורות פרשניות קדומות באגדה ובתרגומים", תרביץ לה (תשכ"ו), עמ' 84-94.

 

13-14

רבן יוחנן בן זכאי וחורבן הבית.

 

1. עופרה מאיר, "גן בעדן—הערות לאופן העריכה של בראשית רבה", דפים למחקר בספרות ה-ו (תשמ"ט), עמ' 309-330.

2. מנחם כהנא, "זיקת כתב יד וטיקן 60 של בראשית רבה למקבילותיו, תעודה יא (תשנ"ו), עמ' 17-60.

 

15-16

רבי עקיבא – אוהב ה'.

 

 

מטלת ביניים

17-18

רבן גמליאל ודור יבנה.

לימוד עצמי בקבוצות (perusall)

James Kugel, "Two introductions to Midrash", Prooftexts (1983), pp. 131-155.

 

19-20

רבי שמעון בן יוחאי והמערה.

 

חיים מיליקובסקי, "ויקרא רבה ובראשית רבה: עיון מחודש בקטעים מקבילים", סידרא: כתב-עת לחקר ספרות התורה שבעל-פה, כד/כה (תש"ע), עמ' 237-266.

 

21-22

צדיקים ועושי נפלאות – חוני המעגל, ר' חנינא בן דוסא.

לימוד עצמי בקבוצות (perusall)

חיים מיליקובסקי, "ויקרא רבה, פרשה כח, הפתיחתא הראשונה (פסקאות א-ג): עיונים בנוסח, בעריכה ובזיקתה למקבילה בפסיקתא דרב כהנא", תרביץ עא, א-ב (תשסב), עמ' 19-65.

מטלת ביניים

23-24

רבי יהודה הנשיא.

 

 

 

25-26

חזרה וסיכום

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

ציון סופי

תיאור התוצר

משקל בציון הסופי

מטלות ביניים

20% מהציון הסופי

בחינה אמריקאית מסכמת בתומקס

80% מהציון הסופי

דרישות הקורס

הקורס כולל מפגשים פרונטליים ויחידות לימוד א-סינכרוניות - לסירוגין.

במפגשים הפרונטליים יש חובת נוכחות, ובאותה מידה קיימת חובה לעבור באופן סדיר על היחידות הא-סינכרוניות ולענות שם על כל השאלות.

הקורס נלמד ימים א-ה 12:00-08:00

בסוף השנה תתקיים בחינה מסכמת של כל החומר הנלמד.

דרישות קדם

אין

ביבליוגרפיה
  1. אליקים, נסים, "במה זכו יוסף ושמעון לתואר "הצדיק"?", שמעתין 162 (תשסה-תשסו) 27-38.
  2. פולדר, רחל, "האם תלה שמעון בן-שטח שמונים נשים כשפניות באשקלון?", להיות אשה יהודייה 4 (תשסז) 21-38.
  3. לביא, משה, "סיפורי שמעון בן שטח וינאי המלך: בחינה חדשה של העשייה לשם שמים", דברים; קובץ מאמרים במלאת עשור למרכז יעקב הרצוג (תשנט) 67-77.
  4. כפיר, צביה, "ינאי המלך ושמעון בן שטח - סנהדרין יט עא-עב: אגדה אמוראית בתחפושת היסטורית", טורא ג (1994) 85-97.
  5. אמיר, אברהם, "שמעון בן שטח והמכשפות: שלושה מקורות ושלוש גישות (ירוש’ חגיגה פ"ב ה"ב, שם פ"ו ה"ט, סנ’ מ"ד ע"ב-רש"י)", סיני קיב (סיון-תמוז תשנג) קמד-קסא.
  6. אמינוף, עירית, "אגדת שמעון בן-שטח וינאי המלך ו"עיבודה" ב"ספר האגדה"", עלי-שיח 24 (תשמז) 113-126
  7. הילביץ, אלתר, "יהודה בן טבאי ושמעון בן שטח: נשיאותם ופעולותיהם וזמן מחלוקת הסמיכה ביניהם  ? סיני פט,ה/ו (תשמא) רסו-רפג 
  8. אפרון, יהושע, "שמעון בן-שטח וינאי המלך", מחקרים בתולדות ישראל ובלשון העברית (תשל) 69-132
  9. פלוסר, דוד, "הלל הזקן וביטחונו בה’", מחקרי תלמוד ג,ב (תשסה) 626-628
  10. צור, אורי, "היש קווים כוחניים בדמותו של הלל הענוותן?", שמעתין 152-153 (תשסג), 169-179
  11. גילת, יצחק דב, "למחלוקות בית שמאי ובית הלל", יד לגילת (תשסב) 156-166
  12. פלוסר, דוד, "מתינותו של הלל הזקן", יהדות בית שני, חכמיה וספרותה (תשסב) 200-204
  13. נאמן, יהודה, "לדמותם של שלושה נשיאים בישראל: הלל הזקן, רבן גמליאל דיבנה, רבי יהודה הנשיא", ספר רפאל (תשס) שמג-שנד
  14.  קופל, משה, "הלל הזקן וייסוד ההלכה", הגיון ג (תשנו) 42-47
  15.  רוקח, אפרים חיים, "הלל ושמאי", שנה בשנה (תשנו) 456-464
  16. בן-שלום, ישראל, "הלל הזקן - אישיותו ופועלו על רקע תקופתו", מנהיג והנהגה (תשנב) 103-132
  17. יצחק, רונן, ""תן לי יבנה וחכמיה" - אגדה ומציאות בסיפור יציאת רבן יוחנן בן זכאי מירושלים", שמעתין 164 (תשסו) 149-159
  18.  שחר, יובל, לאחריתו של גולה ירושלמי: האם עבר רבן יוחנן בן זכאי מיבנה לברור-חיל?", חידושים בחקר ירושלים יא (תשסו) 201-211
  19. נאמן, יהודה, "בן זכאי או בן עזאי?", סיני קלב (תשסג) צג-קא
  20. שביב, יהודה, "רבי עקיבא תלמיד רבן יוחנן בן זכאי?", המעין מא,ג (תשסא) 59-60
  21. רוזנסון, ישראל, היסטוריה וזיכרון במשנה: הערה על מקומו של רבן גמליאל דיבנה בסדר הקבלה במסכת אבות", נטועים ו (תשס) 81-86
  22. קימלמן, ראובן, "ר’ יוחנן ומעמד הרבנות", שנתון המשפט העברי ט/י (תשמב/תשמג) 329-358
  23. שורץ, דניאל ר., "האם היה רבן יוחנן בן זכאי כהן?", סיני פח, א-ב (תשמא) 32-39
  24. שליט, אברהם, "נבואותיהם של יוסף בן מתתיהו ורבן יוחנן בן זכאי על עלית אספסינוס לשלטון", ספר היובל לכבוד שלום בארון (תשלה) 397-432
  25. ספראי, שמואל, "בחינות חדשות לבעיית מעמדו ומעשיו של רבן יוחנן בן זכאי לאחר החורבן", מחקרים בתולדות ישראל ובלשון העברית (תשל) 203-226
  26.   Kalmin, Richard Lee, "Hillel and the soldiers of Herod: sage and sovereign in ancient Jewish society", Jewish Religious Leadership I (2004) 91-126
  27.   Kister, Menahem, "From Philotas to Hillel: ’betrothal’ contracts and their violation", Scripta Classica Israelica 21 (2002) 57-60
  28.   Alexander, Philip S., "Jesus and the Golden Rule", Hillel and Jesus (1997) 363-388
  29.   Flusser, David, "Hillel and Jesus: two ways of self-awareness", Hillel and Jesus (1997) 71-107
  30.   Safrai, Shmuel, "The sayings of Hillel: their transmission and reinterpretation", Hillel and Jesus (1997) 321-334
  31.   Friedman, Shamma, "A good story deserves retelling: the unfolding of the Akiva legend", Creation and Composition (2005) 71-100.