הקורס סוקר תחנות בהתפתחות הספרות העברית בימי הביניים מהתקופה שלאחר חתימת המקרא ועד לגירוש ספרד. נעמוד על המאפיינים הספרותיים של כל תקופה , נדגים על פייטן אחד, ועל הז'אנר בו הצטיין. נדון בפיוט ומהותו: היכן מוצאים פיוטים, הגניזה הקהירית, הספרות העברית של תקופת הביניים – מרכזיה, תקופותיה וסוגיה. נכיר את הספרות העברית שלאחר המקרא: ספר בן סירא – מקומו בתולדות הספרות העברית והשפעותיו (שבח אבות עולם); מגילות ים המלח ומגילת ההודיות. נכיר את התלמוד מזווית אחרת—נגלה שבתוך הטקסט התלמודי הפרוזאי מתחבאת שירה.
* נזהה תקופות בפיוט: הפיוט הא"י הקדום: הפיוט הקדם קלאסי --יוסי בן יוסי – זמנו ומקומו, "סדר עבודה".
*הפיוט הקלאסי: יניי – זמנו ומקומו; "הקדושתא" ,מבנה ומאפיינים.
*הפיוט הקלאסי: ר' אלעזר הקליר – זמנו ומקומו; לשון וסגנון בפיוטיו.
*הפיוט המזרחי המאוחר: ר' סעדיה גאון לשון וסגנון בפיוטיו. רס"ג – כגשר לספרד.
* השירה העברית בספרד: הרקע להתפתחות שירת החול העברית בספרד. הפואטיקה העברית שהתפתחה בהשפעת הפואטיקה הערבית. נסקור ז'אנרים בשירת החול ומאפייניהם. נדון בשאלת המקוריות בשירה ונקרא וננתח טקסטים שיריים בז'אנרים השונים.
* המעבר מספרד המוסלמית לספרד הנוצרית. טדרוס הלוי אבולעפיה, משורר בחצרו של אלפונסו העשירי, כדוגמה.
* המקאמה, הפרוזה המחורזת וספרות המשלים.
ידע
מיומנויות
מס' השיעור
נושא השיעור
למידה פעילה
קריאה/ צפיה נדרשת
הערכה תהליכית/מעצבת
1-2
הפיוט ומהותו
למידה בקבוצות/
מרצה אורחת
פריט 10
עמ' 22-7
פריט 4
3
הספרות העברית שלאחר המקרא
פריט 7
עמ' 56-47
4
שרידי שירה בתלמוד
עמ' 57-76
5
הפיוט הא"י הקדום: יוסי בן יוסי.
פריט 6
פריט 10 עמ' 113-97
6-7
יניי- הפיוט הקלאסי
פריט 11
פריט 10 עמ' 275-262
8
אלעזר הקליר
פריט 2
9
המרכז הבבלי- רב סעדיה גאון
פריט 3
10
המעבר מבבל לספרד: מבוא לשירת החול בספרד. אגרת מנחם בן סרוק
תרבות חצרנית
פריט 9, עמ' 4-42
11
מטלת סיכום בכיתה
12-13
הפואטיקה של שירת החול העברית והשפעת הפואטיקה הערבית+ איך מנתחים שיר? + שאלת המקוריות
פריט 1
פריט 12
פריט 8, פרק 5
14
ז'אנרים בשירת החול: שבח וגנאי+ הכרת המהדורות
פריט 9
עמ' 160-141
15
שירת שבח ידידות ותהילה
פריט 8- פרק 7
16
קינות
פריט 8- פרק 8
17
התפארות, תלונה , גנאי ונאצה
פריט 8- פרק 11
18
יין חשק וגן
פריט 8-
19
הגות ופרישות ("זמן ותבל"). שירי צימודים
20
המעבר מספרד המוסלמית לספרד הנוצרית
21
טדרוס אבולעפיה- משורר בחצר המלך
22-23
המקאמה והפרוזה המחורזת
24
ספרות משלים
25
סיכום
26
(בקורס שנתי, יש להוסיף את המפגשים הנוספים)
*ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה. בהתאם לזמן ישולב סרט. שני שיעורים בכל סמסטר יערכו בזום.
** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה
מטלת כיתה בסוף סמסטר א
40% מהציון הסופי
מטלת כיתה בסוף סמסטר ב
מטלת בית אמצע סמסטר ב- מצגת
% 10 מהציון הסופי
מטלת בית סוף שנה—חשיבה יצירתית
נוכחות: בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות ללא סיבה מוצדקת לא יורשה להגיש מטלות, ולא יקבל ציון בקורס.
חובות: קריאת ביבליוגרפיה וניתוח יצירות כהכנה לשיעור עפ"י ההנחיות.
אין דרישות מוקדמות. קורס חובה שנה א ספרות עם ישראל.
מתאים כקורס כללי או כקורס השלמה לכל מי שרוצה להכיר או להתמחות בספרות העברית בימי הביניים
סמסטר א:
(פירוש לפיוטים:"את חיל", "תאלת זו","אבן חוג").
עמ' 31-26 (סדרי עבודה ליוסי בן יוסי)
טקסט: "אתה כוננת" שורות 74-1.
עמ' 56-47 (השירה אחר המקרא)
עמ' 76-57 (השירה בתקופת התלמוד – טקסטים: עמ' 65-57).
עמ' 22-7 (שירת הקודש - מהי?)
עמ' 113-97 (סגולות הפייטנות הקדם קלאסית)
עמ' 275-262 (סגולות הפייטנות הקלאסית).
כרך א: מבוא – פרק שני: עמ' 28-18
פרק רביעי: עמ' 54-45
פרק שמיני: עמ' 76-72
טקסט: "ארץ אשר נאנשה", עמ' 120-107.