הקורס יתמקד בהתפתחות המחקר ההיסטורי על השואה בעשורים האחרונים. ייבחנו גישות פרשניות שונות )אינטנציונליסטים לעומת פונקציונליסטים(, תיאוריות של "אנשים רגילים" ורוצחים מרצון, שאלת הייחודיות מול האוניברסליות, מקומם של נשים ושל קבוצות מיעוט, ודיונים בהיסטוריה שבעל -פה, זיכרון וטראומה. הקורס ישים דגש על קריאה ביקורתית של מחקרים עדכניים וניתוח מתודולוגיות בחקר מקרה.
א. ידע .1 הסטודנטים יבחינו בין גישות שונות בהיסטוריוגרפיה של השואה )פונקציונליזם, אינטנציונליזם, היסטוריה מגדרית, היסטוריה שבעל -פה ועוד(. .2 הסטודנטים יכירו מחקרים עכשוויים ויבחנו את תרומתם להבנת השואה. .3 הסטודנטים יזהו את המתח שבין זיכרון קולקטיבי למחקר היסטורי.
ב. מיומנויות .1 קריאה ביקורתית של מאמרים אקדמיים וניתוח טיעונים היסטוריוגרפיים . .2 יכולת להעריך מתודולוגיות שונות ולשקול את התאמתן לשאלות מחקר. .3 פיתוח טקסטים רפלקטיביים על שאלות מוסריות, מתודולוגיות ואפיסטמולוגיות .
ג. תפיסות עולם והשקפות ערכיות .1 עידוד מודעות להשלכות החברתיות והאתיות של כתיבת היסטוריה. .2 טיפוח מחויבות לחקר מורכב, רגיש ומוסרי של אירועים טראומתיים . .3 פיתוח רגישות להבדלים תרבותיים, מגדריים ואתניים בהבנת חוויות קצה היסטוריות .
** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה
• נוכחות: בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות בסמסטר ללא סיבה מוצדקת , לא יקבל ציון בקורס • מטל ת ביניים אישית • עבודה מסכמת במסגרת סיור במוזיאון בית לוחמי הגיטאות
אין
בכרך צ', מן הצלב אל צלב הקרס, הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, תל-אביב תשנ"א )קטעים נבחרים(. גוטמן י', "גולדהאגן – הביקורת והפסילה", יד ושם קובץ מחקרים כ"ו )1998(, עמ' 249-275 גולדברג ע', טראומה בגוף ראשון: כתיבת יומנים בתקופת השואה, אור יהודה: כנרת זמורה ביתן ,2012 עמ' -104 .130 גולדהגן ד', תליינים מרצון בשירות היטלר, ידיעות אחרונות ספרי חמד, תל-אביב 1996 )קטעים נבחרים( דרמון-מלכה ת', "מי מכיר, מי יודע? מחיפושי הקרובים באירופה לאחר השואה ועד המדור לחיפוש קרובים", ישראלים 3 )2011(, עמ' .69-47 הרברט א', "מחנות הריכוז הנאציים: היסטוריה, זיכרון, מחקר", בשביל הזיכרון 37 )תש"ס(, עמ' 4 .10- וולקוב ש', "המילה הכתובה והמילה המדוברת: על שבר והמשכיות בתולדות האנטישמיות בגרמניה", בתוך: האנטישמיות הגרמנית )תש"ס(, עמ' .29-51 יבלונקה ח', מדינת ישראל נגד אדולף אייכמן , ידיעות אחרונות, ספרי חמד ויד יצחק בן צבי, תל- אביב-ירושלים 2001 )קטעים נבחרים(. מכמן ד', "שילוב השואה במרקם הרחב של תולדות ישראל בזמן החדש: ניסיונות התמודדות של היסטוריונים מובילים", בתוך: השואה בהיסטוריה היהודית , תשס"ה, עמ' .67-45 נוימן ב', ראיית העולם הנאצית: מרחב, גוף, שפה, הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, חיפה 2002 )קטעים נבחרים(. עופר ד', " 50 שנים של שיח ישראלי על השואה: מאפיינים ודילמות", בתוך: מכמן ד' )עורך(, השואה בהיסטוריה היהודית: היסטוריוגרפיה, תודעה ופרשנות, ירושלים תשס"ה, עמ' .328-293 פרידלנדר ש', גרמניה הנאצית והיהודים, שנות הרדיפות, 1933 – ,1939 תל אביב 1997 )קטעים נבחרים(. קרשו א', "אידיאולוג ותועמלן : היטלר באור נאומיו, כתביו והצעותיו לתקנות 1925-1928", יד ושם קובץ מחקרים כג )תשנ"ד( , עמ' 229-238 . שגב ת', חיילי הרשע: מפקדי מחנות הריכוז, כתר 2001 )קטעים נבחרים(. שטייר-לבני ל', שתי פנים במראה: ייצוג ניצולי השואה בקולנוע הישראלי, האוניברסיטה הפתוחה, ירושלים 2009 )קטעים נבחרים(. Bartov Omer, Wartime lies and other testimonies : Jewish-Christian relations in Buczacz, 1939-1944, East European Politics and Societies 25,3 (2011) 486-511 Cesarani David, Final Solution: The Fate of the Jews 1933-1949, London, 2016, pp Christopher Browning, The Path to Genocide, Cambridge: Cambridge University Press, 1992, pp. 28-55 Gil Idit, "Teaching the Shoah in History Classes in Israeli High Schools," Israel Studies, volume 14, number 2, 2009, pp. 1-25. Jan van Pelt Robert, “Resistance in the Camps”, in Jewish Resistance Against the Nazis, 2014, pp. 547- 593 Kershaw Ian, “Hitler and the Uniqueness of Nazism,” Journal of Contemporary History,39(2), 2004: 239- 254 Laor Dan, "How Are We Expected to Remember the Holocaust? Szenes versus Kasztner", On Memory (An Interdisciplinary Approach), Doron Mendels (ed.). Peter Lang, 2007, pp.195-213. Michman Dan, "Characteristics of Holocaust Historiography since 1990 and Their Contexts: Emphases, Perceptions, Developments, Debates", in: Simone Gigliotti and Hilary Earl (eds.), The Wiley Blackwell Companion to Holocaust Studies (Wiley, 2020), pp. 211-232 Stone Dan, ‘The historiography of genocide: beyond “uniqueness” and ethnic competition’, Rethinking History, Vol. 8, No. 1, 2004, pp 127-142