מוקד תמיכה טכנית: 03-5317000 , 9392*
שיבוץ החדרים אינו סופי. יש להתעדכן בשיבוץ הקורסים סמוך לפתיחת שנת הלימודים.
תאריך עדכון : 03/09/2025 22:53:43

אתגרים היסטוריוגרפיים ומתודולוגיים בחקר השואה 118873-01
Historiographical and Methodological Challenges in Holocaust Research
מרצה: ד"ר מלי איזנברג

תאור הקורס

הקורס יתמקד בהתפתחות המחקר ההיסטורי על השואה בעשורים האחרונים. ייבחנו גישות פרשניות שונות )אינטנציונליסטים לעומת פונקציונליסטים(, תיאוריות של "אנשים רגילים" ורוצחים מרצון, שאלת הייחודיות מול האוניברסליות, מקומם של נשים ושל קבוצות מיעוט, ודיונים בהיסטוריה שבעל -פה, זיכרון וטראומה. הקורס ישים דגש על קריאה ביקורתית של מחקרים עדכניים וניתוח מתודולוגיות בחקר מקרה.

מטרות הקורס / תוצרי הלמידה

 א. ידע .1 הסטודנטים יבחינו בין גישות שונות בהיסטוריוגרפיה של השואה )פונקציונליזם, אינטנציונליזם, היסטוריה מגדרית, היסטוריה שבעל -פה ועוד(. .2 הסטודנטים יכירו מחקרים עכשוויים ויבחנו את תרומתם להבנת השואה. .3 הסטודנטים יזהו את המתח שבין זיכרון קולקטיבי למחקר היסטורי.

ב. מיומנויות .1 קריאה ביקורתית של מאמרים אקדמיים וניתוח טיעונים היסטוריוגרפיים . .2 יכולת להעריך מתודולוגיות שונות ולשקול את התאמתן לשאלות מחקר. .3 פיתוח טקסטים רפלקטיביים על שאלות מוסריות, מתודולוגיות ואפיסטמולוגיות .

ג. תפיסות עולם והשקפות ערכיות .1 עידוד מודעות להשלכות החברתיות והאתיות של כתיבת היסטוריה. .2 טיפוח מחויבות לחקר מורכב, רגיש ומוסרי של אירועים טראומתיים . .3 פיתוח רגישות להבדלים תרבותיים, מגדריים ואתניים בהבנת חוויות קצה היסטוריות .

למידה פעילה - תכנון מהלך השיעורים
מס'
השיעור
נושא השיעור למידה פעילה קריאה/צפיה נדרשת הערכה תהליכתית/מעצבת
1+2+3 התגבשותו של 'הפיתרון הסופי': מחלוקת ההיסטוריונים הרצאה בראונינג כ"ר, המדיניות הנאצית : החלטות לקראת הפתרון הסופי, בשביל הזיכרון 42 )תשס"א(, עמ' 55- .41 מטלה אישית של שימוש בבינה התגבשותו של 'הפיתרון הסופי': מחלוקת ההיסטוריונים; 1+2+3 מכמן ד', "הפיתרון הסופי של שאלת היהודים – התגבשותו ויישומו: מצב המחקר", בשביל הזיכרון 42 )תשס"א(, עמ' 4 – .21 קרשו א', "תפקידו של היטלר בפתרון הסופי", יד ושם קובץ מחקרים לד )תשס"ו(, עמ' 34-5 David Cesarani, Final Solution: The Fate of the Jews 1933-1949, London, 2016, pp  
4+5 התגובה היהודית עבודה בקבוצות ישעיהו טרונק, יודנראט, יד ושם, ירושלים ,1979 506- .519 חנה ארנדט, אייכמן בירושלים, דו"ח על הבנאליות של הרוע, תל אביב, בבל ,2000 עמ' 121 143- Jan van Pelt Robert, “Resistance in the Camps”, in Jewish Resistance Against the Nazis, 2014, pp. 547-593  
6+7 בין משתף פעולה לעומד מן הצד: בחינת הקטיגוריות ומצב המחקר   אנגליקנג-בוני ב', " הבדלים פסיכולוגיים בין פולנים ליהודים בתקופת המלחמה: מבט מוורשה הכבושה", בשביל הזיכרון, 39 ) 2000( ,ע"מ 4-9 גרוס י"ט, שכנים - השמדתה של הקהילה היהודית בידוובנה שבפולין, )מפולנית: יז‘י מיכאלוביץ‘(, ידיעות אחרונות ,2001 )קטעים נבחרים(  
8+9 זכרון השואה בישראל   הרטמן ג', "חושך נראה לעין – על עיצוב זכרון השואה", אלפיים 10 )1994(, עמ' 68 – .93 אייזנברג א', "'בין מילא 14 למילא 18': מחתרת חסידית כהיסטוריוגרפיה שכנגד", בשביל הזיכרון - סדרה חדשה, 20 ) תשע"ה(, עמ' .31-24 Idit Gil, "Teaching the Shoah in History Classes in Israeli High Schools," Israel Studies, volume 14, number 2, 2009, pp. 1- 25. Dan Laor: "How Are We Expected to Remember the Holocaust? Szenes versus Kasztner", On Memory (An Interdisciplinary Approach), Doron Mendels (ed.). Peter Lang, 2007, pp.195- 213.  
10-11 תיעוד   איזנברג מ', תיעוד של טראומה – בין 'חורבן פאָ רשונג' סוגיות של תיעוד ועדות 10+11 לתיעוד אירועי 7 באוקטובר -bgri://https press.bgu.ac.il/cgi-webaxy/item?70_w גולדברג ע', טראומה בגוף ראשון: כתיבת יומנים בתקופת השואה, כנרת זמורה דביר ,1012 עמודים נבחרים. לאוב ד' ופלמן ש' )עורכים(, עדות - משבר העדים בספרות, בפסיכואנליזה ובהיסטוריה, רסלינג, תל- אביב 2008 עמודים נבחרים.  
12-13 סיור במוזיאון בית לוחמי הגיטאות ומטלת סיכום      
7        
8        
9        
10        
11        
12        
13        
14        

** ייתכנו שינויים בסילבוס בהתאם לקצב ההתקדמות ואפקטיביות הלמידה

ציון סופי
תיאור התוצר משקל בציון הסופי
מטלה 20 אחוז
מטלת סיכום במוזיאון בית לוחמי הגיטאות 80 אחוז
   
דרישות הקורס

• נוכחות: בקורס זה יש חובת נוכחות בכל השיעורים, שתיבדק מדי שיעור. תלמיד שייעדר מעל שתי הרצאות בסמסטר ללא סיבה מוצדקת , לא יקבל ציון בקורס • מטל ת ביניים אישית • עבודה מסכמת במסגרת סיור במוזיאון בית לוחמי הגיטאות

דרישות קדם

אין

ביבליוגרפיה

בכרך צ', מן הצלב אל צלב הקרס, הקיבוץ הארצי השומר הצעיר, תל-אביב תשנ"א )קטעים נבחרים(. גוטמן י', "גולדהאגן – הביקורת והפסילה", יד ושם קובץ מחקרים כ"ו )1998(, עמ' 249-275 גולדברג ע', טראומה בגוף ראשון: כתיבת יומנים בתקופת השואה, אור יהודה: כנרת זמורה ביתן ,2012 עמ' -104 .130 גולדהגן ד', תליינים מרצון בשירות היטלר, ידיעות אחרונות ספרי חמד, תל-אביב 1996 )קטעים נבחרים( דרמון-מלכה ת', "מי מכיר, מי יודע? מחיפושי הקרובים באירופה לאחר השואה ועד המדור לחיפוש קרובים", ישראלים 3 )2011(, עמ' .69-47 הרברט א', "מחנות הריכוז הנאציים: היסטוריה, זיכרון, מחקר", בשביל הזיכרון 37 )תש"ס(, עמ' 4 .10- וולקוב ש', "המילה הכתובה והמילה המדוברת: על שבר והמשכיות בתולדות האנטישמיות בגרמניה", בתוך: האנטישמיות הגרמנית )תש"ס(, עמ' .29-51 יבלונקה ח', מדינת ישראל נגד אדולף אייכמן , ידיעות אחרונות, ספרי חמד ויד יצחק בן צבי, תל- אביב-ירושלים 2001 )קטעים נבחרים(. מכמן ד', "שילוב השואה במרקם הרחב של תולדות ישראל בזמן החדש: ניסיונות התמודדות של היסטוריונים מובילים", בתוך: השואה בהיסטוריה היהודית , תשס"ה, עמ' .67-45 נוימן ב', ראיית העולם הנאצית: מרחב, גוף, שפה, הוצאת הספרים של אוניברסיטת חיפה, חיפה 2002 )קטעים נבחרים(. עופר ד', " 50 שנים של שיח ישראלי על השואה: מאפיינים ודילמות", בתוך: מכמן ד' )עורך(, השואה בהיסטוריה היהודית: היסטוריוגרפיה, תודעה ופרשנות, ירושלים תשס"ה, עמ' .328-293 פרידלנדר ש', גרמניה הנאצית והיהודים, שנות הרדיפות, 1933 – ,1939 תל אביב 1997 )קטעים נבחרים(. קרשו א', "אידיאולוג ותועמלן : היטלר באור נאומיו, כתביו והצעותיו לתקנות 1925-1928", יד ושם קובץ מחקרים כג )תשנ"ד( , עמ' 229-238 . שגב ת', חיילי הרשע: מפקדי מחנות הריכוז, כתר 2001 )קטעים נבחרים(. שטייר-לבני ל', שתי פנים במראה: ייצוג ניצולי השואה בקולנוע הישראלי, האוניברסיטה הפתוחה, ירושלים 2009 )קטעים נבחרים(. Bartov Omer, Wartime lies and other testimonies : Jewish-Christian relations in Buczacz, 1939-1944, East European Politics and Societies 25,3 (2011) 486-511 Cesarani David, Final Solution: The Fate of the Jews 1933-1949, London, 2016, pp Christopher Browning, The Path to Genocide, Cambridge: Cambridge University Press, 1992, pp. 28-55 Gil Idit, "Teaching the Shoah in History Classes in Israeli High Schools," Israel Studies, volume 14, number 2, 2009, pp. 1-25. Jan van Pelt Robert, “Resistance in the Camps”, in Jewish Resistance Against the Nazis, 2014, pp. 547- 593 Kershaw Ian, “Hitler and the Uniqueness of Nazism,” Journal of Contemporary History,39(2), 2004: 239- 254 Laor Dan, "How Are We Expected to Remember the Holocaust? Szenes versus Kasztner", On Memory (An Interdisciplinary Approach), Doron Mendels (ed.). Peter Lang, 2007, pp.195-213. Michman Dan, "Characteristics of Holocaust Historiography since 1990 and Their Contexts: Emphases, Perceptions, Developments, Debates", in: Simone Gigliotti and Hilary Earl (eds.), The Wiley Blackwell Companion to Holocaust Studies (Wiley, 2020), pp. 211-232 Stone Dan, ‘The historiography of genocide: beyond “uniqueness” and ethnic competition’, Rethinking History, Vol. 8, No. 1, 2004, pp 127-142